24 sierpnia, 2021

5 przepisów na pierwszą lekcję palce-lizać

Czujesz ten zapach?

To zapach zatemperowanych ołówków.

Witaj wrześniu. Witaj praco. 

Co robisz z nimi na pierwszych zajęciach? Ciśniesz z grubej rury, czy jeszcze pozwalasz powałęsać się z wakacyjną lekkością bytu?

Mam dla Ciebie coś co pomoże Ci zjeść ciacho i mieć ciacho. 5 zadań, którymi rozgrzejesz ich na „dzień dobry”, ale bez szoku termicznego pt. „No hop-siup, dajecie po robocie!”.

Jeśli zależy Ci, żeby było błogo-przyjemnie ale przy okazji się czegoś nauczyli, żeby nie marnować lekcji, możesz wyszperać z tej piątki coś dla siebie. 

Częstuj się. 

jestem kasia.

Wiesz, że masz w sobie Kreatywną Moc? Jestem tu, żeby pomóc Ci ją rozbuchać na tyle mocno, żebyś fruwała z radością każdego dnia. Z radością, że uczysz (żyjesz) po swojemu.

Poznajmy się bliżej

1. Po kiego grzyba?

INGREDIENTS:

uczniowie w podgrupach /garść motywacji/ szczypta świadomości po co my ty 

#1. Uczniowie w podgrupach mają za zadanie znaleść TOP30 powodów, dlaczego chcą uczyć się angielskiego, co im to da. 

#2. Za każdym zanotowanym pomysłem (może być w formie mapy myśli) zadają sobie pytanie And what else? 

Pomysły nie muszą być super, hiper mądre czy też wyszukane, ważne, żeby były wymyślane przez uczniów, czyli były ich własne. Możesz im jedynie zasugerować, żeby były bardzo konkretne czyli:

Nie: „Bo chcę czytać książki po angielsku.”

Ale: „Chcę przeczytać najnowszą cześć Hobbita, bo jest tylko po angielsku.” 

#3. Uczniowie prezentują swoje pomysły innym (jako forma inspiracji).  

*po zadaniu (tzw. reflection time) 

Każdy z uczniów spośród wszystkich pomysłów wybiera swoje TOP3, które zapisuje (rysuje) na kartce, którą przykleja na pierwszą stronę swego zeszytu/folderu jako motywacja do codziennego działania.  

2. Ślepy Spacer

INGREDIENTS:

uczniowie podzieleni w pary/ klasa pełna zakamarków/ odwaga żeby zamknąć oczy:)

#1. Dobieramy się w pary. 

#2. Jedna osoba, bez słów, prowadzi drugą z zamkniętymi oczami po klasie, dając jej dotykać wybranych przedmiotów. 

#3 Po 5 min osoby zamieniają się rolami.

Po zadaniu:

opcja A) CHITCHAT

Osoby w tych samych parach dzielą się refleksją, jak im było w tym zadaniu.

Przykładowe pytania:

Why did you want me to touch/smell/feel…?

Which thing was the biggest surprise/the best experience for you? 

opcja B) QUIZ

Uczniowie układają pytania innym parom, gdzie w klasie można znaleść napotkane przez nich rzeczy np. Where is the glue in our classroom?

3. Pajęczyna Podobieństw

 INGREDIENTS:

kłąbek włóczki/ dużo miejsc na środku sali.. tudzież podwórku/ dla wyższych poziomów: struktura So/Neither do I  

#1. Grupa ustawia się w kole. 

#2. Uczeń rozpoczynający mówi coś o sobie np. I have never seen a ghost, trzymając jedną końcówkę włóczki, kłębek rzuca do osoby, która zgadza się z jego zdaniem.

#3. Uczniowie, którzy zgadzają się z wypowiedzią trzymającego kłębek, mówią So/Neither do I. po czym trzymający kłębek wybiera osobę do której go rzuca.

#4. Zabawa kończy się wraz z końcem włóczki, kiedy powstaje wielka pajęczyna podobieństw. 

*po zadaniu (tzw. zadanie z gwiazdką) 

COCTAIL PARTY- każdy na podstawie usłyszanych i zapamiętanych informacji podchodzi do wybranych osób na SMALL TALK, którą zaczyna słowami How wonderful/awesome/splendid that you …(have a dog), so have I.   Po czym mogą sobie zadawać dodatkowe pytania w tym temacie np. What’s his name ? Where do you take him for a walk ? 

*po zadaniu (tzw. refleksja)                                              

Całą grupą CHITCHAT – wyciągamy wnioski z zadania odpowiadając na pytanie What makes us similar as a group?  Wnioski możemy spisać/narysować w formie mapy myśli, ilustrującej jaką grupą jesteśmy. 

4. Cudnie cię widzieć

INGREDIENTS:

1 lekcja w roku/ synonimy słowa nice / głębokie spojrzenie w oczy 

Każdy uczeń ma za zadanie podejść do każdej osoby w klasie, spojrzeć mu głęboko w oczy (policzyć w myślach do 3:) i ściskając mu dłoń podać swoje imię i wypowiedzieć zdanie :

It is nice to see you/meet you. 

zastępując wyrażenie nice wybranym synonimem (każdego synonimu może użyć tylko raz). 

  • po zadaniu (tzw. challenge  your memory) 

Uczeń zapisuje na kartce imiona wszystkich osób, które zapamiętał + synonimy nice, których użył do poszczególnych osób 

*nice buzzwords:  

awesome, splendid, marvelous, amazing, astonishing, fabulous, remarkable

5. Szybka Randka

INGREDIENTS:

pytania pełne ciekawości/ grupa podzielona na 2 teams/ krzesła w 2 kręgach   

  

#1. Uczniowie z zespołach opracowują zestaw pytań, które chcieli by zadać przeciwnej drużynie. 

#2. Aby nadać zadaniu pikanterii, każdy zespół wybiera sobie okoliczności, które zawężą krąg pytań np. pytania które pasują do :

blind date, job interview, pop star interview  …… 

#3. Ustawiamy krzesła w dwa okręgi, jeden w drugim. 

Każdy z uczniów zabiera ze sobą wybrane pytania (2-3) i siada z nimi na krzesło tak aby na przeciwko siedział ktoś z przeciwnej drużyny. Uczniowie na przemiennie zadają sobie wybrane pytanie. 

#4. Po upływie (2 min) któryś z okręgów zmienia miejsce tak, aby mieć nowego partnera do dyskusji  

  • po zadaniu (tzw. challenge  your memory) 

Uczeń zapisuje na kartce imiona wszystkich osób, które zapamiętał + najważniejsze informacje o nim.

Znalazłaś coś dla siebie? Daj mi znak w komentarzu, które zadanie zabierasz ze sobą na pierwsze zajęcia.

przepysznych początków,

kasia.